Tczew – osoby z niepełnosprawnościami zasługują na godne traktowanie – także w komunikacji miejskiej!

Tczew – osoby z niepełnosprawnościami zasługują na godne traktowanie – także w komunikacji miejskiej!

29 listopada, 2024 Wyłączono przez Lukas Liedtke

Od czerwca walczymy o zapewnienie pracownikom zakładu Flex, szczególnie osobom z niepełnosprawnościami, dogodnego połączenia autobusowego z zakładu pracy do dworca po zakończonej pracy o godz. 21:00. Ich potrzeby są ignorowane, a proponowane rozwiązania są skrajnie niepraktyczne i lekceważące.

O co wnioskujemy?

Chodzi o uruchomienie kursu miejskiego autobusu około godziny 21:15, który bezpośrednio dowiózłby pracowników do dworca.

Co usłyszeliśmy w odpowiedzi?

Dział Zarządzania Komunikacją Miejską początkowo poprosił o szczegóły dotyczące liczby pracowników. Zapytaliśmy Dział Kadr i okazało się, że jest to 80 osób. nawet gdyby na tym przystanku miało wsiadać tylko kilka osób wydawałoby się, że jest to wystarczający argument.

W lipcu 2024 roku otrzymaliśmy pismo, w którym Dyrektor Działu Zarządzania Komunikacją Miejską zaproponował kuriozalne rozwiązanie:

Pracownicy mieliby wsiąść do autobusu o 21:16 w stronę Czyżykowa i wysiąść na przystanku przy ul. Kasztanowej na Suchostrzygach (planowo o 21:20).

Następnie musieliby pokonać 150 metrów i dwa przejścia dla pieszych, żeby przesiąść się na autobus linii 5 w kierunku dworca, odjeżdżający o 21:23.

Łączny czas na przesiadkę: maksymalnie 3 minuty, bez gwarancji, że oba autobusy przyjadą punktualnie.

Czy to jest realne?

👉 Nie! Wyjaśniliśmy, że takie rozwiązanie jest skrajnie niepraktyczne, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami, które mają trudności z szybkim pokonywaniem odległości, zwłaszcza zimą, gdy chodniki są śliskie.

👉 Opóźnienia w kursach autobusów dodatkowo sprawiają, że przesiadka jest prawie niemożliwa, zmuszając ludzi do oczekiwania na kolejne kursy – czasami w trudnych warunkach atmosferycznych.

Absurdalne „badania” i kolejne analizy

Dział Zarządzania Komunikacją Miejską przeprowadził „badania”, aby sprawdzić, ilu pracowników rzeczywiście korzysta z proponowanego rozwiązania. Wynik? Niemal nikt, bo jest to niepewne i uciążliwe. Mimo to odrzucono nasz wniosek, tłumacząc brak „zapotrzebowania”. Nie poddaliśmy się! Po zmianach kadrowych w Dziale Zarządzania Komunikacją Miejską ponowiliśmy nasz wniosek.

W poniedziałek otrzymaliśmy kolejne pismo, w którym poinformowano nas o konieczności przeprowadzenia… kolejnych analiz.

Zaproponowaliśmy proste i skuteczne rozwiązanie

Aby rozwiązać ten problem nie potrzeba nawet tworzyć całkiem nowego kursu! Kurs w stronę dworca na linii 5 który wyjeżdża z Czyżykowa o godz. 20:51 mógłby zostać zmieniony na kurs linii 4 – wówczas zamiast skręcić w Aleję Solidarności, pojechałby dalej Malinowską i zabrał pracowników.

Dlaczego ta sytuacja jest niedopuszczalna?

✅ Osoby niepełnosprawne potrzebują wsparcia, a nie przeszkód. Dla nich każda minuta i każdy metr pokonywanej drogi mają znaczenie. Proponowane rozwiązania ignorują ich potrzeby i prawa.

✅ Dla miasta taka zmiana to minimalny koszt, ale dla pracowników ogromna różnica – umożliwia im sprawny powrót do domu po ciężkim dniu pracy.

✅ Komunikacja jest dla mieszkańców, którzy swoimi podatkami ją finansują!

✅ Zima to zagrożenie. Pokonywanie śliskich chodników i przejść dla pieszych przy ograniczonym czasie to proszenie się o wypadki. Czy naprawdę musimy czekać na tragedię, żeby podjęto działania?

✅ Godność i szacunek to prawo, nie przywilej. Nie możemy zgadzać się na sytuację, w której osoby z niepełnosprawnościami są zmuszane do walki o elementarne potrzeby.

Apelujemy o wsparcie i natychmiastowe działania!

Zwracamy się do Prezydenta Miasta Tczewa oraz wszystkich odpowiedzialnych za organizację komunikacji miejskiej: rozwiążcie ten problem teraz! Nie można dalej ignorować tak oczywistych potrzeb mieszkańców.